952 97 000 hjelp@ddv.no
DDV Brukerhjelp

Brukerhjelp

Trenger du hjelp, eller har du spørsmål?

Vi har flere kanaler du kan bruke for å kontakte oss. Klikk på en av de grå boksene under – så hjelper vi deg så fort vi kan.

Vi ønsker primært at du bruker vår Serviceportal, men da må du være på kommunalt nett. Hvis du ikke er det så må du kontakte oss via chat, e-post eller telefon stedet. Du kan også prøve boten vår via Facebooksiden – DDV.

Dersom du trenger å få resatt ditt passord eller har behov for fjernstyring av din datamaskin, klikk på en av fanene under, så finner du mer informasjon.

Portal

Klikk her for å gå til DDVs Serviceportal

E-post

Klikk her for å sende oss en e-post. 

Chat

Klikk her for å begynne en chat.

Ring oss

Klikk her eller ring
952 97 000

+

Fjernstyre

Klikk her for å laste ned TeamViewer.

Brukerhjelp består av ni ansatte, og er det første kontaktpunktet for alle ansatte i de ni DDV-kommunene, samt øvrige kunder. Åpningstiden er fra 07.30 til 15:30, mandag til fredag.

Vi kan nås på flere ulike måter – Serviceportal, epost, chat, telefon og Facebook. Det mest effektive både for deg som registrerer saken og oss på Brukerhjelp er å benytte Serviceportalen. Der kan du opprette sak, bestille PC og annet utstyr, administrere brukere (bestille ny, endre eller slette bruker), samt finne brukerveiledninger («Ofte stilte spørsmål») som hjelper deg å utføre oppgaver eller feilretting på egenhånd. I tillegg kan du se både driftsmeldinger og status/meldinger i dine innmeldte saker. NB! Serviceportalen virker bare når du er på kommunalt nett.

Om ikke det passer for deg å bruke Serviceportalen ønsker vi at du bruker epost. Fordelen her er at du kan skrive ned alt som du tror kan være relevant, slik at vi har tilstrekkelig informasjon for å løse saken din. Vi har i tillegg en chat og et telefonnummer som gir deg direkte kontakt med en av våre saksbehandlere. Dette er ikke nødvendigvis en raskere måte å henvende seg på, da mange av sakene likevel må behandles av en annen saksbehandler, men i kritiske saker er det nyttig og effektivt med direkte kontakt.

Om årsaken til at du kontakter oss er en allerede registrert sak så ønsker vi at du oppgir saksnummeret du har fått. Dette hindrer dobbeltregistrering og misforståelser.

I noen saker benytter Brukerhjelp seg av TeamViewer for å fjernstyre maskinen din om du trenger hjelp til å løse et problem. TeamViewer finne du ved å klikke på punktet «Fjernstyring».

Brukerhjelp kan ikke hjelpe deg med ditt private utstyr som f.eks. PC, printer og nettverk. Vi kan heller ikke hjelpe deg med bruken av, og tilgangen til, fagsystemene. Dette er superbruker sitt ansvar, og påloggingsinformasjon og opplæring fås på arbeidsplassen.

Vi kan hjelpe deg med problemløsning ved å fjernstyre maskinen din.

Det enkleste er om du ringer oss og oppgir den IDen og passordet du får når du åpner TeamViewer, eller så kan vi hjelpe deg med å få startet opp programmet først.

Teamviewer

Ansatte har nå mulighet til å få resatt passordet sitt per SMS. Det foregår på den måten at en sender en helt vanlig SMS med kodeord DDV PASSORD til 26112, og får en SMS i retur som inneholder et nytt passord.

                      

Kravet for å kunne gjennomføre passordendring på denne måten er at en har mobilnummeret sitt registrert i kommunens brukerdatabase (AD). Ved å oppgi eget nummer blir en søkbar for alle i de ni DDV-kommunene, og vil også få varsling fra DDV Drift ved feilsituasjoner i egen kommune.

For å finne ut om du er registrert kan du sjekke følgende i Outlook:
Klikk på «Adressebok» – Søk opp deg selv – Høyreklikk på navnet ditt – Velg «Egenskaper» – Velg «Telefon/Notater» – Er «Mobiltelefon» fylt ut er du registrert

Om du ikke er registrert i AD kan du sende inn nummeret ditt i skjemaet for endring av bruker som du finner her.