Om DDV
DDV ble opprettet i januar 2015. Til og med 2017 besto DDV av et eget driftsselskap – DDV Drift, og et selskap med strategi- og bestillerfunksjon – DDV Strategi. Fra og med 2018 er selskapene fusjonert i ett felles DDV med både drifts- og strategikompetanse. I 2023 endret selskapet selskapsform fra Interkommunalt samarbeid (§27 i den gamle kommuneloven) til IKS – Interkommunalt selskap. Selskapets nye organisasjonsnummer er 930 654 914.
Det interkommunale personvernombudet er også plassert i DDV.
Vi er om lag 40 ansatte totalt, og holder til i nye lokaler i Hestehaven på Vigeland. Samlet dekker vi kompetanse fra tidlig idé- og konseptfase, prosjektgjennomføring, implementering, til brukerstøtte og systemdrift.
Våre verdier PÅLITELIG – DYKTIG – MODIG – SAMMEN er viktige for oss og skal prege vårt arbeid. Det samme gjelder for visjonen vår: Drivkraft for digitalisering fra hav til hei.
DDV styres av et styre, som ivaretar løpende styring og kontroll, og et representantskap – DDV Eier – bestående av rådmennene/kommunedirektørene i de seks kommunene.
Daglig leder er Odd-Lasse Worum.
- Service
- Infrastruktur og løsninger
- Strategi og innovasjon
DDV har ansvaret for forvaltning og operativ drift av kommunenes IKT-infrastruktur. Dette omfatter drift av datasenter med tjenesteproduksjon av over hundre fagapplikasjoner, nettverk, alle typer klienter, all infrastruktur i kommunene, brukeradministrasjon og sikkerhet.
I tillegg tilbyr DDV tekniske tjenester og IKT-rådgiving. Brukerstøtte/helpdesk for DDV-kommunene er en sentral tjeneste fra DDV Drift som betjener nesten 14.000 brukere fordelt på administrative brukere (ca. 7000) og skoleelever (ca. 6700).
Strategi og innovasjon står for bestilling og forvaltning av kommunenes IKT-løsninger, og skal være en ressurs i det strategiske utviklingsarbeidet. I tillegg står Strategi og innovasjon for prosjektledelse av interkommunale prosjekter, og er sekretariat for kompetansenettverkene (KNV) med deltakere fra de ni eierkommunene er opprettet for ulike sektorer.
- Skole og oppvekst
- Helse og omsorg
- Sak og arkiv
- Økonomi, lønn og HR
- Web/digital dialog
- Plan, byggesak og geodata
- Drift av eiendom og tekniske anlegg
- Informasjonssikkerhet
DDV IKS har sitt eget styre som skal ha det overordnede ansvaret for driften. Styret for DDV IKS velges av DDV Representantskap for to år om gangen.
Styret i DDV IKS består i perioden 2022-2024 av:
- Styreleder: Olaf Eikeland, Farsund kommune
- Nestleder: Sonja Svardal, Lindesnes kommune
- Medlem: Inger Marethe Egeland, Flekkefjord kommune
- Medlem: Arne Wilhelmsen, Lindesnes kommune
- Medlem: Geir Bruli, Kvinesdal kommune
- Ansattrepresentant: Ingrid Omland Olsen
- 1. varamedlem: Odd Helge Liestøl, Åseral kommune
- 2. varamedlem: Anne Simonsen: Lindesnes kommune
- 3. varamedlem: Alf Vatne, Hægebostad kommune
DDV Representantskap er DDV-samarbeidets overordnede ledelse, og består av DDV-kommunenes rådmenn/kommunedirektører.
DDV Representantskap ivaretar overordnet styring av DDV, fastsetter strategien for samarbeidet og budsjettvedtak. DDV Representantskap velger DDVs styre.
De seks rådmennene/kommunedirektørene som utgjør DDV Representantskap er:
Kommune | Kommunedirektører/rådmenn | 1. vara |
Lindesnes | Kyrre Jordbakke – leder | Rune Stokke |
Flekkefjord | Bernhard Nilsen – nestleder | Anne-Kathrine Abrahamsen |
Farsund | Ståle Manneråk Kongsvik | Just Quale |
Kvinesdal | Jens Arild Johannessen | Rune Grimsby |
Hægebostad | Ivan Sagebakken | Ståle Olsen |
Åseral | Kåre Einar Larsen | Astrid Marie Engeli |
Neste møte i representantskapet er fredag 18. oktobber 2024 kl. 14.00 – 15.30. Møtet avholdes på Mandal Hotel. Klikk her for å se innkallingen til møtet.
Styringsdokumenter:
Årsrapporter
- Årsrapport 2023
- Årsrapport 2022
- Årsrapport 2021
- Årsrapport 2020
- Årsrapport 2019
- Årsrapport 2018
- Årsrapport 2017
- Årsrapport 2016
- Årsrapport 2015
Digitaliseringsstrategi
Protokoller/referater fra styret i DDV og DDV Eier (representantskap).
2024
DDV IKS Styret | DDV IKS Representantskap |
Styreprotokoll fra møte 1. mars | Referat fra møte 19. april |
Styreprotokoll fra møte 26. april | |
Styreprotokoll fra møte 30. august | |
2023
2022
Avdelingene i DDV
Avdelingen tar imot, og behandler, henvendelser fra rundt 14.000 brukere – både administrativt ansatte og skoleelever. Årlig håndterer vi om lag 20.000 henvendelser. Vi er i tillegg ansvarlige for utegående service (rette feil ute på arbeidsplassene), telefoni/samhandling, støtte mot skole, og klientforvaltning – vi følger livsløpet til klientene fra valg av løsning/modell, bestilling, tanking/oppsett, sikkerhetssletting og returordning.
Vi har flere kanaler for kontakt – Serviceportal, epost og telefon. Henvendelser til disse kanalene behandles i våre åpningstider som er fra 07:30 til 15:30 mandag til fredag. Serviceportalen gir mulighet for selvbetjening på blant annet bestillinger og brukerhåndtering, registrering av saker, samt veiledninger i «Ofte stilte spørsmål». Portalen er åpen hele døgnet! Du finner den ved å klikke på «Service» i menyen øverst på siden, og så velge den grå boksen der det står «Portal».
Avdelingsleder er Brigitte Vigemyr Møll.
Vi sørger for at nettverkene ved over 200 forskjellige lokasjoner fungerer godt sammen med DDVs datasenterløsning samt mot tjenester over internett.
Avdelingsleder er Ronald Braun
DDV-kommunene ønsker å være i front for å møte fremtidens krav om utvidede tilbud og nye digitale tjenester. I samarbeid med sentrale aktører har vi fokus på langsiktig og helhetlig tenkning rundt utvikling av nye digitale innbyggertjenester. En viktig oppgave blir å følge med på trender og nasjonale føringer på de ulike områdene. Strategi og innovasjon utarbeider digitaliseringsstrategi for selskapet.
Avdelingsleder er Møyfrid Kårstad.